Activitat 1
La Cerdanya sobre mapes
Per presentar aquesta activitat didàctica, us volem informar que és molt interessant per treballar la geografia, en aquest cas els diferents mapes, amb una metodologia més amena i divertida.
L'activitat està enfocada a Cicle Mitjà i Superior de Primària. Tracta d'analitzar una zona determinada, en el nostre cas, tenim La Molina, però aquesta és molt petita i no s'aprecien moltes corbes de nivell. Per aquesta raó, l'enfoquem a La Cerdanya, disposant un territori més extens. La següent proposta es basa en el coneixement més profund de la Cerdanya. És una activitat completament competencial que permet assolir l'aprenentatge de conceptes concrets com són els mapes, croquis, corbes de nivell i conceptes més abstractes com ara l'anàlisi del terreny i la determinació d'altituds determinades. Seguidament, està totalment explicada i detallada amb imatges i un vídeo del procés.
1. Material descarregable
Primer de tot, els alumnes s'agruparien en grups de 2 o 3 persones. Per a poder realitzar la proposta, facilitem un mapa original de La Cerdanya, el qual s'han de descarregar anant al següent enllaç: Mapa Cartogràfic de La Cerdanya a 1:50.000. Amb l'ajuda d'aquest mapa, els alumnes seguiran les instruccions següents.
2. Pintem les corbes de nivell
Per diferenciar les corbes de nivell, els infants hauran de seguir els intervals que hem escollit, per tal de donar-los una referència. Cada interval té un color assignat per facilitar la comprensió del mapa a simple vista:
Per presentar aquesta activitat didàctica, us volem informar que és molt interessant per treballar la geografia, en aquest cas els diferents mapes, amb una metodologia més amena i divertida.
L'activitat està enfocada a Cicle Mitjà i Superior de Primària. Tracta d'analitzar una zona determinada, en el nostre cas, tenim La Molina, però aquesta és molt petita i no s'aprecien moltes corbes de nivell. Per aquesta raó, l'enfoquem a La Cerdanya, disposant un territori més extens. La següent proposta es basa en el coneixement més profund de la Cerdanya. És una activitat completament competencial que permet assolir l'aprenentatge de conceptes concrets com són els mapes, croquis, corbes de nivell i conceptes més abstractes com ara l'anàlisi del terreny i la determinació d'altituds determinades. Seguidament, està totalment explicada i detallada amb imatges i un vídeo del procés.
1. Material descarregable
Primer de tot, els alumnes s'agruparien en grups de 2 o 3 persones. Per a poder realitzar la proposta, facilitem un mapa original de La Cerdanya, el qual s'han de descarregar anant al següent enllaç: Mapa Cartogràfic de La Cerdanya a 1:50.000. Amb l'ajuda d'aquest mapa, els alumnes seguiran les instruccions següents.
2. Pintem les corbes de nivell
Per diferenciar les corbes de nivell, els infants hauran de seguir els intervals que hem escollit, per tal de donar-los una referència. Cada interval té un color assignat per facilitar la comprensió del mapa a simple vista:
- Menys de 1300 fins a 1300 m: color groc
- Des de 1300 a 1700 m: color verd
- Des de 1700 a més de 1700 m: color marró
- Riu: color blau
Els deixarem per escrit el següent text, per tal de dinamitzar l'activitat: Pinta de color blau el riu principal. Pinta de color marró les muntanyes més altes de 1700 m. Pinta de color verd les zones d'entre 1300 i 1700 m. Pinta de color groc les planes de menys de 1300 m.
3. Fem un croquis
3.1. Seguidament, amb l'ajuda del mapa ja pintat, es demanarà als alumnes que dibuixin un croquis a través de les diferents corbes de nivell apreses gràcies a pintar el mapa, podran situar les muntanyes principals a través d'un dibuix senzill d'aquestes, afegir-hi les cases simbolitzant-les esquemàticament, marcant la frontera amb creuetes i el riu amb una simple línia.
3.2. Amb aquest dibuix clar de la zona, se'ls demanarà senyalar els aspectes fonamentals, és a dir els pics més alts, els pobles amb més habitants, la frontera (senyalitzada amb creus) i el riu. Hauran d'escriure-hi els següents noms: Riu Segre, Pedró dels Quatre Batlles, Collada de Tosses, Puig de Llívia, La Molina, Masella, Llívia, Puigcerdà, Enveig, Osseja i Alp.
4. Creem un mapa en 3D
Un cop els infants s'hagin situat sobre el mapa, diferenciant les diferents corbes de nivell, esquematitzant la zona i reconeixent les parts més importants que volem ressaltar del mapa (pobles, pics, riu, frontera), passarem a l'acció de convertir el primer mapa a un de nou en 3D, ajuntant totes les parts seguides fins ara.
Primer s'agafarà el mapa pintat. Amb l'ajuda de plastilina de diferents colors (groc, verd, marró i blau) es representaran les corbes de nivell aplicant la plastilina del color respectiu per cada zona:
- Menys de 1300 fins a 1300 m: color groc
- Des de 1300 a 1700 m: color verd
- Des de 1700 a més de 1700 m: color marró
- Riu: color blau
La plastilina permetrà portar en 3D les corbes de nivell, diferenciant les planes dels pics més alts, la qual cosa no es pot fer pintant només. Es modelaran les muntanyes fins que es vegin correctes a escala, tenint en compte que és a vista, no serà exacte. Només ens volem aproximar a la realitat tant com es pugui per tenir una visualització del terreny que treballem.
Tot seguit, s'incorporaran els noms dels pobles, pics i riu en el mapa, demanats en el croquis. Per a fer-ho, s'utilitzaran banderetes. Les banderetes es poden realitzar amb escuradents i paper, enganxat amb cinta adhesiva o cola de barra. D'aquesta manera, es podrà escriure en el petit tros de paper i clavar la nota gràcies a la punta afilada de l'escuradents, situant-la sobre la plastilina.
5. Vídeo
Amb tots aquests mapes, els alumnes ja s'hauran familiaritzat amb la distribució de La Cerdanya. Tot seguit, es mostra el vídeo de l'últim procés emprat.
Com a reflexió final volem dir que la nostra proposta d'activitat de geografia és interdisciplinària, ja que permet un treball de diferents àmbits: l'àmbit digital per tal de descarregar el mapa original; l'àmbit del coneixement del medi per les diferents propostes de mapes; l'àmbit lingüístic perquè es produeix una cooperació en grup, una posada en comú dels punts de vista i la cerca d'informació; l'àmbit artístic, ja que és un treball de manipulació. Aquest tipus de treball permet que els infants aprenguin significativament els diferents tipus de mapes i de relleu. Gràcies al treball en grup poden aprendre entre iguals, educant-los en valors respectuosos i de coordinació.
Com a reflexió final volem dir que la nostra proposta d'activitat de geografia és interdisciplinària, ja que permet un treball de diferents àmbits: l'àmbit digital per tal de descarregar el mapa original; l'àmbit del coneixement del medi per les diferents propostes de mapes; l'àmbit lingüístic perquè es produeix una cooperació en grup, una posada en comú dels punts de vista i la cerca d'informació; l'àmbit artístic, ja que és un treball de manipulació. Aquest tipus de treball permet que els infants aprenguin significativament els diferents tipus de mapes i de relleu. Gràcies al treball en grup poden aprendre entre iguals, educant-los en valors respectuosos i de coordinació.
Mirant l’activitat que heu plantejat, creiem que està ben dissenyada i que l’expliqueu
ResponEliminade forma entenedora i senzilla. El fet de delimitar les cotes de nivell només
començar l’explicació, serveix per tenir-ho sempre present i ser conscients de
quines alçades estem parlant. També trobem correcte la quantitat de punts en el
mapa que proposeu, ja que si n’hi ha en excés, queda un mapa molt atapeït i
difícil d’interpretar.
L’única cosa que us comentem que trobem que podríeu millorar, és el fet d’haver-ho fet
tot sobre el mateix mapa. Si ho haguéssiu fet amb dos mapes diferents: un croquis
i un de corbes de nivell l’activitat hagués quedat més clara, ja que haguéssiu pogut
separar les dues coses a treballar amb dos mapes diferents. Pensem que primer pintar
el mapa amb colors i després posar-hi la plastilina a sobre d’on acaben de
pintar i dels mateixos colors creiem que és repetir la feina. Per tant, pensem
que seria més positiu separar-ho: en un mapa pintar-ho i escriure els noms, i
en un altre fer-hi el relleu amb plastilina. Tot i això, bona feina!
La vostra nota numèrica és un 7
Hola bloc de la Molina!
ResponEliminaPer començar, volem destacar la bona presentació que heu fet, tot justificant les finalitats educatives i els aprenentatges que els alumnes adquiriran amb la vostra proposta. No obstant, ens sap greu dir-vos que no hem pogut valorar correctament el format amb PDF, perquè és un criteri que se’ns va demanar. Us animem a que ho canvieu, tant el croquis com el mapa de corbes de nivell perquè estan en format html i no amb pdf.
Pel que fa, a l’activitat del croquis, la qual demana una identificació dels llocs (rius, pics, muntanyes...) més importants de la zona, és correcta. Tanmateix, com a consell de millora, pensem que hi podríeu afegir algunes propostes que propiciessin la reflexió o la cerca d’informació per part dels educands.
Respecte al vídeo, creiem que està ben editat i ens permet una comprensió òptima.
Si voleu veure més explícitament com us hem avaluat, a continuació us adjuntem un enllaç que us porta a la rúbrica d’avaluació. https://drive.google.com/file/d/0B2YB8wTpJeATSWZmcUgyRFBVLW8/view?usp=sharing
Dins d’aquest, veureu la nota total.
Bona feina!
Bloc de Camprodon.