Activitat 3

La rendibilitat de l'estació de La Molina, un nou debat

A partir d'un problema social rellevant de la temàtica del nostre blog, hem preparat una activitat dedicada als alumnes de Cicle Superior de Primària. Aquesta tracta de resoldre un problema concret que té implicacions socials i pot ser vist per diferents punts de vista. Consta de tres apartats molt relacionats que nosaltres hem portat a terme com a exemple del que haurien de fer els infants. L'activitat que proposem és la següent:

ÉS RENTABLE LA DESTINACIÓ DE LA MOLINA A L'ESTIU?



Farem grups cooperatius de 4 persones.

1. Obtenció de dades:
Primer de tot, els alumnes buscaran dades informatives rellevants que puguin informar-los de la situació, ajudar-los a respondre el problema o a formar-se un criteri propi a través de les preguntes següents:
  • La Molina és una estació pública o privada?
  • Quants diners costa anualment als catalans?
  • Quantes pistes esquiables hi ha a l'hivern?
  • Amb quants remuntadors compta a l'hivern?
  • Quantes pistes de Bike Park hi ha a l'estiu?
  • Amb quants remuntadors compta a l'estiu?
  • Quina disponibilitat hi ha de forfets tant estiu com hivern?
  • Quants habitants hi ha a l'hivern?
  • Quants habitants hi ha a l'estiu?
  • Quines activitats es poden realitzar a l'hivern? I a l'estiu?

Per a poder respondre-les, facilitem la web de L'estació d'esquí La MolinaBike Park La Molina i La Cerdanya per obtenir tota la informació que aporten les preguntes. Les dades que s'obtinguin, els infants les aniran anotant en forma de pluja d'idees. Després d'investigar les fonts d'informació anteriors, hem respost les preguntes que poden ajudar a respondre la nostra problemàtica:
  • Estació pública que prèviament va ser privada
  • L'estació costa anualment als catalans: 1 milió i mig d'euros.
  • Pistes esquiables: 57
  • Remuntadors hivern: 14
  • Pistes Bike Park: 13
  • Remuntadors estiu: 3
  • Disponibilitat forfet Alp2500 (Molina+Masella): tant estiu com hivern
  • Habitants hivern: 422
  • Habitants estiu: 159
  • Activitats hivern vs. activitats d'estiu:

    Activitats d'hivern
    Activitats d'estiu
    - Excursions en màquines trepitjaneu (Fontcanaleta)
    - Excursions en moto de neu (diürnes i nocturnes en Alabaus)
    - “Mushing”, trineus tirats per gossos (Telecabina)
    - Excursions amb raquetes de neu (Telecabina / Tosa d'Alp)
    - Tubs (Telecabina i Coll de Pal)
    - Pista de trineus (Pista Llarga)
    - Sopar i descens a la llum de la lluna (Telecabina / Niu de l'Àliga i Costa Rasa)
    - Descens nocturn amb torxes
    - Excursions de marxa nòrdica (diürnes i nocturnes)
    - Excursions en “Segway”
    - Passeig en telecabina
    - Busseig en llacs amb aigües gelades (Costa Rasa i Alabaus)
    - Parc d'aventura als arbres (Telecabina)
    - Gimnàs per a la pràctica de l'aptitud
    - Parc ARVA, pràctiques de rescat de víctimes enterrades per allaus (Telecabina)
    - Circuit termal (Pista Llarga)
    - Làser “Tag”
    - Bitlles (Fontcanaleta)
    - Terrassa “Chill out” (Tarda/nit a Costa Rasa)
    - Creació d'iglús
    - Excursions per la muntanya
    - Tirolines
    - BTT
    - Pàdel Surf al llac
    - Anar en barquetes al llac
    - Passeig en Telecavina
    - Ruta fins al Niu de l'Àliga (és necessari agafar el Telecabina i després caminar)
    - Patins sobre línia
    - Excursions en “Segway”
    - Bolera
    - Circuit termal (Pista Llarga)
    - Làser “Tag”
    - Bitlles (Fontcanaleta)
    - Hípica
    - Lloguer de Quads (Hotel Adserà)


    2. Cerca d'opinions:
    Seguidament, després de contrastar la informació els infants han de buscar diferents persones que els expliquin la seva opinió, com pot ser: fent entrevistes a gent del carrer, anant als recintes importants, preguntant als veïns, oficines i botigues de la zona. Nosaltres un dia vam anar a la Molina i vam preguntar a persones que coneixíem amb diferents càrrecs. Així doncs, tot seguit es mostren les respostes de persones que fan vida a la Molina, a l'hivern i/o a l'estiu:

    • Director Club d'Esquí Alpí Pirineus (CEAP): La Molina és la millor estació per aprendre a esquiar. Però la nostra filosofia de vida és l'esquí com a esport i l'esport com a cultura. Això significa que un cop se'n va la neu, amb el club busquem altres formes per mantenir l'activitat física completa i proporcionar a tots els nostres corredors, activitats de lleure, mostrant-los la importància de la nostra muntanya. Les quotes més altes de pagament són a l'hivern, la qual cosa genera grans beneficis. A l'estiu, en canvi, recaptem menys diners perquè les activitats són limitades: patinatge en línia, circuits i físic.

    • Jove recorrent a comprar-se forfet de temporada d'hivern i Bike Park: A l'hivern entreno amb el CEAP, m'encanta esquiar, i quan s'acaba la temporada d'esquí, el meu germà i jo ens comprem el forfet de Bike Park: també m'apassiona la BTT. A l'estiu s'hi està molt més tranquil, la muntanya sembla molt més gran perquè no hi ha tanta concentració de gent. Els que hi ha, són sobretot catalans i de sempre. Si hagués d'escollir entre hivern o estiu, no sabria què dir, en dubtaria tota la tarda i l'endemà no et podria donar una resposta clara. Tot té els seus avantatges i inconvenients.

    • Germà del jove anterior: Mai m'ha agradat esquiar perquè no se'm dóna del tot bé. El meu germà es passa els hiverns allà dalt, i jo prefereixo quedar-me a casa (Barcelona) i fer altres activitats. Tot i això, a l'estiu, sóc el primer d'ocupar el nostre petit habitatge de la Molina per començar la temporada de Bike Park. Aquest sí que és un esport que m'apassiona i se'm dóna realment bé.

    • Corredora del CEAP: Tinc un pis davant de pistes de la Molina. Començo anar cada cap de setmana a la Molina dos mesos abans de començar la temporada d'hivern, és a dir, a principis d'octubre. L'esquí és una font de llibertat per mi i m'encanta poder-lo compartir amb una família com és el meu club. Quan acabem les carreres, més o menys a mitjans d'abril, la meva família i jo tanquem el pis completament per tornar-hi un altre cop la temporada següent. Tot l'estiu espero amb ànsies que arribi l'hivern per poder realitzar un dels meus hobbies preferits. Tot i això, un cop em va tocar al sorteig de forfets de temporada de la Molina un forfet de Bike Park. No em vaig plantejar anar-hi, perquè no li trobo sentit. Vaig preferir vendre'l.

    Preguntar aquestes opinions a diferents persones que tenen relació amb l'indret en concret ens ha ajudat a entendre el punt de vista de cadascú i a adonar-nos que no tothom pensa de la mateixa manera. De la mateixa manera, els alumnes treballarien d'aquesta manera l'empatia.


    3. Dramatització
    Finalment, els alumnes amb els seus corresponents grups faran una dramatització segons el problema presentat i les opinions preses, això sí, han de ser diverses. Un cop cada grup tingués clar què dir, es posarien davant de la classe a representar-ho. De aquesta manera, tots els grups podrien veure com han portat a terme la tasca els altres.

    Com farem la dramatització? A través d'un guió. A continuació es mostra un guió de prova, que compta amb diferents dades recol·lectades a la part 1 de l'activitat i també amb punts de vista diferents per tal de contrastar les opinions, gràcies a la part 2.

    a. Personatge a favor de l'hivern
    • La Molina va ser creada com a estació d'esquí
    • Obrir-la a l'estiu fa que perdi l'essència d'estació d'esquí
    • La Molina a l'hivern acull tanta gent que fa prou diners per a pagar les instal·lacions i poder-la tancar a l'estiu (època de pèrdua de diners)
    • Hivern: moltes activitats
    • Estiu: només bici tot i que diuen que se'n fan moltes altres
    • Doncs: a l'estiu no és gens rendible, s'hauria de tancar

    b. Personatge a favor de l'estiu
    • No estic d'acord amb el personatge A
    • A l'hivern es gasten moltíssims diners per les instal·lacions: canons de neu, remuntadors, màquines llevaneus, per preparar les pistes, focus...
    • Hi ha massificació
    • Entre tots els catalans, paguem 1 milió i mig per mantenir-la. Si no hi hagués La Molina, es podria fer servir aquesta gran quantitat de diners per altres aspectes més importants
    • Si no la tinguéssim, podria haver-hi un simple Bike Park com hi ha l'estiu, però podria ser per tot l'any: natural
    • A l'estiu també hi ha moltes activitats, de les quals no es fa massa difusió i la gent no les coneix (hípica, bolera, patins...)

    c. Personatge tant li és
    • Tant A com B teniu raó
    • Abans era privada, ara pública... les coses canvien. Ara penso que recapten més diners, però tot avança
    • Realment no sé on posicionar-me
    • És veritat que hem de mantenir l'estació tot l'any, però bé que mantenim les autopistes sempre

    d. Personatge que la vol sempre: hivern i estiu
    • És rentable tant a l'estiu com a l'hivern
    • Hi ha 13 pistes a l'estiu vs. 57 a l'hivern
    • Només 3 remuntadors a l'estiu i a l'hivern 14
    • A l'estiu tot i que hi va menys gent, també s'han de mantenir moltes menys instal·lacions que a l'hivern, per això, la recol·lecta de diners és equivalent quant a percentatge

    Tot seguit hi ha el vídeo d'exemple dels quatre punts de vista, realitzat per nosaltres. Hem tingut problemes en ser dues, ja que tothom ja tenia prou feina i no hem aconseguit trobar a dues persones per tal que volguessin col·laborar sortint en la nostra dramatització.


    Per aquesta raó, després de fer un vídeo nosaltres, hem trobat a uns infants que ens han volgut ajudar, exposant la dramatització de la manera que ells la durien a terme. Finalment, volem dir que a classe, deixaríem uns 10 minuts per grup per tal que poguessin exposar les diferents idees i intentar que trobessin una solució o resposta comuna. Vegeu el vídeo següent:




    4. La nostra resposta sobre el problema social rellevant i reflexió final
    Després de realitzar totes les activitats, nosaltres respondríem al problema social de “és rentable l'estació de La Molina a l'estiu?” Doncs sí. A l'hivern hi ha molta maquinària que permet tenir oberta l'estació, la qual cosa a l'estiu no compta amb tants instrumentals. Però a l'hivern també hi va molta més gent que a l'estiu, igual que ofereix un espai molt més gran amb més pistes. Opinem que totes dues estacions de l'any són equivalents quant a beneficis i despeses, tot i que es generen més beneficis a l'hivern. L'estiu permet no tenir pèrdues i poder oferir noves modalitats d'esports que atrauen un públic nou. 

    Com a reflexió final, volem afegir que aquesta activitat és global i treballa interdisciplinàriament diferents àmbits: l'àmbit digital, ja que es produeix una cerca d'informació; l'àmbit lingüístic, ja que es produeix lectura de la cerca d'informació, la redacció en forma de pluja d'idees i l'expressió oral per a la dramatització; l'àmbit del coneixement del medi perquè s'analitza un problema quotidià de la societat; l'àmbit d'educació en valors pel fet que l'objectiu sigui un problema social.



Comentaris

  1. Hola noies, som el grup Descobrimagullana format per l’Ariadna Cardona, l’Anna Genoher i la Gemma Heras. A continuació us adjuntem l’enllaç on hi ha l’avaluació de l’activitat que heu realitzat.

    https://docs.google.com/document/d/1-7NkycaF4ACRR6l4UqTcJxnOfBLaXUFjQgM8yABsTNQ

    Salutacions!

    Avaluació realitzada per Descobrimagullana.

    ResponElimina
  2. Hola companyes!

    En primer lloc, abans d'explicar-vos la nostra avaluació, hem de felicitar-vos perquè l'activitat que heu elaborat és molt completa.
    Heu fet una explicació ben estructurada i això facilita la comprensió de la informació per a qui la llegeix. A més, considerem que plantejar unes preguntes inicials sobre el coneixement general de l'Estació de la Molina és important, ja que així es contextualitza la situació. A més, el fet que seleccioneu vosaltres mateixes les pàgines web per consultar la informació és clau perquè a Internet hi ha molta informació i no sempre és fiable. A més, els alumnes es podrien despistar. No obstant això, nosaltres també trobem interessant que en podríeu afegir algunes en què hi prenguessin part les experiències dels alumnes, per exemple: sabeu on és la Molina? Hi heu estat mai?, etc.
    A més, està bé que hagueu anat personalment a la Molina i hagueu buscat opinions reals de persones implicades, i la proposta de portar-hi els alumnes perquè ho facin ells i aprenguin a relacionar-se amb persones desconegudes i a fer-se més seva l'activitat també la valorem positivament.
    Pel que fa al vídeo, tenim en compte que només heu estat dues i la dificultat que això us ha comportat, per tant, el resultat que n'heu obtingut pel que fa a les circumstàncies està molt bé. També, una proposta que us fem és que podria haver estat interessant que els personatges de la dramatització representessin les persones a qui havíeu fet les preguntes vosaltres mateixes, tot i que potser no us van contestar el que buscàveu pel debat. Com que no ho sabem, no ho tenim en compte a l'hora d'avaluar-vos.

    En relació a l'esment de la interdisciplinarietat de l'activitat que feu, us donem una idea: també podeu incloure-hi l'àmbit matemàtic. Podeu aprofitar la xifra de diners que ens val als catalans anualment la Molina i transformar-la en xifres més petites i comparables a coses que siguin més de caire quotidià, per exemple, quants videojocs ens podríem comprar amb 1 milió i mig d'euros. D'aquesta manera, seria més fàcil pels alumnes imaginar-se aquesta quantitat de diners, ja que sinó és molt grossa i fins i tot als adults ens costa saber la magnitud de dita quantitat.

    Per acabar, us posem un 9.

    Irune Déu, Marina Duarte, Cristina Vidal i Anna Bustins

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Presentació del blog